Auto importeren via buitenland BPM

Niemand betaald graag te veel. Toch was dit al jaren aan de gang. Auto’s zijn in Nederland namelijk veel hoger geprijsd t.o.v. buurlanden als België en met name Duitsland. Om die reden kiezen steeds meer Nederlanders ervoor om de volgende auto inkoop in het buitenland te doen.

Achtergrond auto import beweging

Laten we eerst verklaren hoe deze situatie zo heeft kunnen ontstaan. Het zit zo, Nederland is een klein land en de wegen zijn reeds enigszins vol. De Nederlandse overheid heeft om die reden maatregelen genomen om auto aankoop en gebruik te remmen. Anderzijds is de auto gewoonweg een melkkoe voor de Nederlandse staat. Vergelijk dit met Duitsland. Daar is de auto industrie van oudsher enorm belangrijk. Iedereen is wel bekend met de merknamen Audi, BMW, Porsche en Mercedes. Een belangrijke industrie wil je als overheid zijnde natuurlijk zoveel mogelijk stimuleren en mogelijke belemmeringen wegnemen. En dat is precies wat Angela Merkel en consorten gedaan hebben de afgelopen decennia. Dit maakt Duitsland, de Duitse automarkt tot een paradijs voor de auto liefhebber.

Er is veel kritiek op de EU, en er is veel negatieve aandacht voor de werking van dit instituut. Maar een van de voordelen van de Europese Unie is dat het vrij makkelijk is geworden om een grote aankoop zoals een auto in te laten voeren van het ene EU land naar het andere. En natuurlijk helemaal als die landen naast elkaar liggen en er geen zee of bergen zijn die ze van elkaar scheiden.

Voordelen import

De financiële prikkel is dus al reeds ter sprake gekomen, maar specifiek is de aankoopprijs dus lager in Duitsland. Ze hebben daar verder een lager BTW tarief, 19 procent maar i.p.v. 21 wat bij ons geldt. Dezelfde merk en model auto kan op die wijze duizenden Euro’s goedkoper zijn over de grens.

Daarbij, het gaat niet alleen om geld. De Duitsers houden het beste natuurlijk voor zichzelf. Wil zeggen, de auto’s van Duitse merken bestemd voor eigen markt zijn over het algemeen met meer toeters en bellen uitgerust. Je krijgt dus meer voor minder!

De jahreswagen loophole

Het meest voordelig is het om een tweedehands wagen te kopen in Duitsland. In Duitsland is het zo dat werknemers van grote bedrijven om het jaar, twee jaar een nieuwe auto van de zaak krijgen. De oude auto komt op de markt zo goed als nieuw. Dit heet in het Duits een jahreswagen. Zo een auto kent fiscale voordelen. Het is namelijk zo dat als je een tweedehands auto koopt met meer dan 6000 km op de teller, en ouder dan 6 maanden, wat over het algemeen wel het geval is bij jahreswagens, dat je geen BTW in Nederland meer hoeft te betalen met invoer. Onthoud dus de regel van 6 zoals ik dat noem, 6 maanden en 6 KM. Dan bespaar je veel op belasting.

BPM: vele wegen leiden naar Rome

De BTW is echter niet de enige belasting waar je mee te maken krijgt bij een invoer. Er is ook zoiets als BPM. Die dien je altijd te betalen bij invoer. Maar hoeveel dat is aan jou. Ja je leest het goed, er zijn namelijk meerdere manieren om de BPM te berekenen. Maar het punt is dat de Belastingdienst niet voor jou gaat voorschotelen wat de goedkoopste manier is. Dit zal je zelf moeten uitvogelen. Of je kunt het overlaten aan een specialist. De kosten van de specialist betalen zichzelf vrijwel altijd terug. Een specialist, zoals Easyimport.nl, vindt het laagst mogelijke BPM tarief binnen de regels van de Belastingdienst. Zo hoef je je ook geen zorgen te maken om naheffingen of boetes en daar krijg je vaak ook garanties over van de BPM expert.

Transport

Wat betreft het vervoer van Duitsland naar Nederland, weet dat je niet met een Duits kenteken ons land mag binnenrijden als Nederlander. Je zult van tevoren een tijdelijk kenteken moeten regelen. Anderzijds kun je het transport uitbesteden, ook hier weer betaald dit zichzelf terug, uitbesteden is onder de streep helemaal niet veel duurder dan zelf rijden.

Enfin, indien je rekening houdt met de fiscale punten genoemd in het artikel, dan kan ook jij profiteren van de grote voordelen van de Duitse automarkt.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *