Na een heftige gebeurtenis wil je soms even opnieuw beginnen. Of je bent gewoon toe aan verandering. Het kost enige moeite om weer op de rit te komen. Maar het harde werk wordt uiteindelijk wel beloond met een zorgeloos nieuw leven.

Motivatie en doelen

Als je een nieuw begin wilt dan moet je eerst een motivatie vinden. Je gaat dus na waarom je opnieuw wilt beginnen. Het kan zijn dat je behoefte hebt aan verandering. Of je wilt een nieuw leven omdat je geen andere mogelijkheid ziet. Daarnaast kan een heftige gebeurtenis je leven zo erg hebben vernietigd dat je het helemaal opnieuw moet opbouwen. Als je eenmaal een goede motivatie hebt dan kan je beginnen met het stellen van doelen. Die kunnen klein zijn maar ook groot. Zoals het vinden van een nieuwe baan en vrienden. Kortom elke doel is een stap naar een nieuw begin.

Gevolgen en obstakels

Aan veranderingen zitten natuurlijk ook gevolgen en nieuwe obstakels. Sommige gevolgen kan je al van tevoren inschatten en je dus erop voorbereiden. Grote verandering zijn moeilijk tot bijna onmogelijk weer terug te draaien. Zoek dus naar een win-win situatie. Vaak is het beter om het contact met familie te behouden. Omdat hun kunnen helpen met het verbeteren van je leven. Zorg ervoor dat je genoeg geld apart houdt zodat je voorbereid bent op onvoorspelbare obstakels. Zo kan je zonder zorgen je nieuwe leven beginnen.

Verhuizen

Een van de dingen die je doet bij een nieuw begin is meestal verhuizen. Je gaat je huidige huis snel verkopen zodat je weg kan. Een snelle verkoop kan je het beste regelen via een makelaar. Een nieuwe (grote) stad heeft vaak meer te bieden dan je huidige woonplaats. Kijk wel naar een plaats waar je financiële zekerheid hebt, want je wilt natuurlijk niet voor verrassingen komen te staan.

Uitstraling en uiterlijk

De manier waarop je eruit ziet bepaalt hoe je je voelt. Ook bepaalt het hoe de mensen om jou heen je aankijken. Als je opnieuw wilt beginnen dan zul je ook je uiterlijk en uitstraling moeten aanpassen. Vaak ben je met een nieuw kapsel al op de goede weg en misschien al wel klaar. Daarnaast is het een goede smoes om te shoppen voor nieuwe kleding en een nieuwe stijl te vinden.

Huis taxatie

Er zijn verschillende redenen om uw huis te taxeren. In dit artikel bespreekt Vesta Makelaars, een makelaar uit Almere wat een taxatie precies inhoudt. Een taxatie wordt namelijk wel is verwisseld met een bouwkundige keuring. Daarnaast beschrijven we wat er precies getaxeerd wordt en hoelang en hoeveel een taxatie kost.

Wat is een taxatie?

Een taxatie is een objectieve waardebepaling van onroerend goed, uitgevoerd door een deskundige taxateur of makelaar. In Jip en Janneke taal: Hoeveel is uw huis waard? Verschillende zaken hebben invloed op de waarde van uw huis. Die worden nader besproken. Het taxatierapport is eigenlijk gewoon de waarde van uw huis, zwart op wit. Een taxatierapport helpt bij het bepalen van de vraagprijs voor een woning en bij het verkrijgen van een lening als u een huis koopt. Ook belangrijk: een taxatie en een bouwkundige keuring zijn absoluut niet hetzelfde. De bouwkundige staat van een woning is wel onderdeel van een taxatie.

Redenen voor een taxatie:

Geen hypotheek zonder taxatierapport

De belangrijkste reden voor het aanvragen van een taxatie is het taxatierapport dat bijna altijd verplicht wordt gesteld door banken en andere gerespecteerde financiële instellingen voor de verstrekking van een hypotheek. Het rapport geeft de bank een inzicht of de aankoop van de woning wel een verstandige investering is. Banken en andere instellingen zullen geen hypotheek verstrekken als zij een te groot risico lopen.

De vraagprijs van uw huis bepalen

Als we vanuit een verkoop perspectief kijken, is een taxatie ook handig. Als u uw huis met een verkoopmakelaar verkoopt, heeft de makelaar vaak al een idee voor de verkoopprijs. Toch is het fijn om alsnog uw huis te taxeren. Het taxatierapport geeft u inzicht in de waarde van uw huis en helpt u een reële vraagprijs te vragen. Daarnaast kan het ook als een teken van goodwill blijken naar de potentiele koper toe. Zij hoeven dan geen externe taxateur erbij te halen, als het taxatierapport als beschikbaar is.

Hier kijkt de taxateur naar:

Interne checkpoints

  1. De grote van de woning: De inhoud en oppervlakte van de woning wordt opgemeten in kubieke en vierkante meters. Een groter huis is vaak meer waard dan een klein huis.
  2. Het bouwjaar van de woning: Een oud huis heeft vaak meer problemen met isolatie en de staat van onderhoud. Dit kan ervoor zorgen dat oudere huizen minder waard zijn dan nieuwbouw huizen.
  3. De staat van onderhoud: Een oud huis kan nog steeds in goede staat zijn. Of een huis in goede staat is, is te zien aan het uiterlijk van de woning. Een likje verf kan dus al de waarde verhogen. Het repareren van lekkende kranen, klemmende deuren en krakende vloeren helpt ook vaak. Daarnaast wordt gekeken naar de aanwezigheid van asbest en word de grond waarop de woning staat gecheckt.
  4. Het type woning en de indeling: Bent u de trotse eigenaar van een vrijstaande eengezinswoning of van een mooi appartement? Misschien heeft wel een villa of een studio. Het is logisch dat een eengezinswoning vaak een hogere waarde heeft dan een rijtjeshuis. Ook de indeling heeft invloed. Een open keuken is bijvoorbeeld een trend. Laat u uw huis taxeren op het moment dat deze trend helemaal in is, kan de waarde omhoog gaan.
  5. Het materiaalgebruik in uw woning: Van welke materialen uw woning gemaakt is, heeft invloed op de waarde. Kunststof, hout of staal?
  6. Fijne extra’s: Veel mensen kunnen een mooie voortuin of achtertuin waarderen. Heeft u allebei/ Dan is de waarde van uw woning al hoger. Tuinen zijn niet de enige extra’s, ook een balkon, een garage of een eigen parkeerplaats die bij de woning inbegrepen zijn, helpen de waarde.
  7. Het energielabel: Nederland moet duurzamer worden en dat doen we door het verminderen van gasgebruik. Dit wordt al verminderd door goede isolatie, bijvoorbeeld dubbelgals voor uw ruiten. Heeft u een dak vol zonnepanelen? Dat is zelfs beter!

Externe checkpoints

  1. De lokale huizenmarkt: De huizenmarkt heeft veel invloed op hoe uw huis getaxeerd wordt. Logisch natuurlijk. Na de crisis in de huizenmarkt na 2008 zijn taxateurs oplettender. Laat u uw huis taxeren op het moment dat de prijzen in de huizenmarkt stijgen dan kunt u erop rekenen dat de waardebepaling dit weerspiegeld. Ook de prijzen van de huizen bij u in de omgeving worden gebruikt als referentie.
  2. De omgeving en ligging van uw woning: Woont u in het hartje centrum, in de randstad? Uw huis is automatisch meer waard dan eenzelfde woning buiten de randstad. Dit heeft te maken met de beschikbaarheid van voorzieningen in de omgeving en hoe de bereikbaarheid is.
  3. De toekomst van de omgeving: Ook de nabije toekomst wordt bekeken. Heeft de gemeente plannen een nieuwe speeltuin bij u in de buurt te plaatsen? Dan is dat positief voor de waarde van uw woning. Windmolens kunnen de waarde verminderen. Ook met deze variabelen wordt rekening gehouden.
  4. De verplichtingen: Staat uw huis op eigen grond? Is er sprake van erfpacht of recht van overpad? Ook dit wordt opgenomen in het taxatierapport

De prijs van een taxatie en de tijdspan

Makelaars en taxateurs rekenen bijna altijd een vast bedrag. Dit bedrag ligt tussen de €250 en € 850. Soms wordt een percentage betaald van het getaxeerde object. Dit verschilt per taxateur. Let goed op wie u vraagt voor de taxatie van uw huis en hoe de kosten in elkaar zitten. Als u van plan bent een villa te verkopen en daar een percentage van moet betalen, kan dit oplopen. In dat geval is een taxateur met een vast afgesproken bedrag slimmer. Een taxatie is vaak binnen een of twee weken gedaan. Dit verschilt per woning. Een villa kost meer tijd dan een appartement wegens de grootte van het pand. Of uw woning in goede staat is, maakt ook een groot verschil

Taxatie nodig Almere

Bent u opzoek naar een taxateur in Almere? Wij van Vesta Makelaars helpen u hier graag bij!

Makelaar - huis verkopen

Wilt u uw woning voor een goede prijs en op een prettige manier verkopen? In Rosmalen staan duizenden huizen te koop en dan is het toch zaak om u te onderscheiden van de andere huizen als u de maximale opbrengst wil ontvangen. Bij het verkoop van een huis komt aardig wat bij kijken. Een verkoopplan opzetten, bezichtigingen regelen en in een latere fase volgen het onderhandelen, De financiën op een rij zetten, het huis klaar maken voor verkoop, het tekenen van het koopcontract en de eigendomsoverdracht. Lees hier onze stappen hoe u dit het beste kan doen.

  1. Jouw huis verkopen? Laat het hele verkoopproces dan aan een professional over. 

Wilt u uw woning verkopen in de regio Rosmalen? Dan kunt u het beste een makelaar inschakelen. Een goede makelaar in Rosmalen kent de lokale markt, adviseert over de vraagprijs, leidt kijkers rond, onderhandelt en stelt het koopcontract op. U kunt er ook voor kiezen om uw huis helemaal zelf verkopen. Zo kunt u duizenden euro’s besparen op de makelaarskosten. Een advertentie op Funda.nl is tegenwoordig al genoeg!

  1. Persoonlijke verkoopplan opstellen.

Om uw huis zo goed mogelijk op de markt te zetten is het van belang om een persoonlijk verkoopplan op te stellen. U kunt via een makelaar kijken via welke kanalen uw woning geadverteerd kan worden. Wat zijn de positieve kenmerken die u kunt uitlichten? Eventueel kunt u bespreken wat de eventuele weerstanden zijn om uw huis te verkopen. Het is verstandig om tijdens deze fase te bespreken hoe u deze punten kunt ondervangen.

  1. Uw woning verkoop klaar maken.

Bij het verkopen van uw huis is het belangrijk om uw huis zo ruim, licht en net mogelijk te presenteren. Creëer zo veel mogelijk ruimte en rust in uw huis. Kopers zijn namelijk snel afgeleid. Ruim onnodige spullen in uw woning op. Zorg dat uw keuken opgeruimd en schoon is. Geen vuile afwas op het aanrecht, geen vies fornuis. Denk ook aan uw koelkast en vaatwasser. Maak alle bedden op. De slaapkamers ogen zo groter en een stuk verzorgder. Verwijder onnodige accessoires. Probeer grote voorwerpen tijdelijk op te slaan. Zorg dat de entree ruimte biedt. Dat is belangrijk want hier ontstaat de eerste indruk. Dus geen fietsen of kinderwagens in de hal.

  1. Coördineren van uw bezichtigingen.

Zelf bezichtigingen doen kunt u als verkoper prima. Woningzoekers hebben interesse getoond in uw woning en komen graag bij u kijken. Een goede eerste indruk is dus heel belangrijk. U kent uw eigen woning en de buurt immers goed en u bent enthousiast over het huis waar u waarschijnlijk al vele jaren met plezier heeft gewoond. Omdat kopers informatie graag uit de eerste hand ontvangen, wordt een persoonlijke rondleiding zeer op prijs gesteld. Zelf bezichtigingen doen is niet alleen leuk, maar helpt u ook om uw woning nog sneller te verkopen.

  1. Succesvol onderhandelen

Onderhandelen vormt een belangrijk onderdeel van het verkopen van een huis. Als woningverkoper wilt u een zo hoog mogelijke opbrengst hebben van uw huis. Houd uw hoofd koel en behandel andere partijen altijd vriendelijk en met respect, maar geef nooit zomaar toe. Als partijen in hun eerste bod blijven hangen, stranden de onderhandelingen. Bedenk van tevoren op welke punten u eventueel bereid bent om een compromis te sluiten. Probeer ook meerdere manieren te bedenken om tot een overeenstemming te komen. Bepaal van tevoren hoeveel u minimaal voor uw huis wilt hebben. Zo weet u meteen of verder onderhandelen zin heeft.

  1. Een koopovereenkomst vormgeven.

Als de koper van uw woning een consument is, dan geldt het schriftelijkheidsvereiste. De koop moet op papier in een koopovereenkomst worden vastgelegd. Dit contract moet door verkoper en koper worden ondertekend. De koopovereenkomst wordt ook wel koopakte of koopcontract genoemd. In alle gevallen wordt hetzelfde bedoeld: Een document waarin de afspraken tussen u en de koper van de woning worden vastgelegd. Pas wanneer dit getekend wordt door beide partijen is de koop geldig. Een mondelinge koop is dus niet geldig. De koopovereenkomst dient daarnaast als basis voor de leveringsakte. Het is daarom verstandig om dit door een notaris te laten op te stellen. Dan loopt dit proces zo soepel mogelijk.

  1. Naar de notaris

Een ondertekende koopovereenkomst met relevante stukken en een kopie van uw identiteitsbewijs en die van uw koper gaat naar de notaris. Zodra de notaris de koopakte heeft ontvangen, stelt hij een datum en een tijdstip vast voor het ondertekenen van de akte van levering. Als alle handtekeningen zijn gezet, is de koopovereenkomst gesloten. Zowel u als de koper krijgen een kopie van de overeenkomst.

Vind u het toch lastig om zelf uw huis te verkopen?

Het is al een grote stap om een huis te verkopen. Maar het vinden van een goede makelaar in uw regio kan ook een moeilijke keuze zijn. U wilt natuurlijk dat uw huis verkopen Rosmalen soepel verloopt. Wilt u uw huis sneller verkocht krijgen in Rosmalen? Dan kan een goede makelaar een groot verschil maken. Het kiezen van een makelaar is geen eenvoudige beslissing. Mocht u er niet aan uitkomen dan is het verstandig om een afspraak te maken bij een onafhankelijke vereniging. Ze kunnen met u meekijken en een makelaar adviseren.