Nieuw gedrag aanmeten. Soms moet je jezelf ertoe dwingen en soms word je simpelweg gedwongen. Zoals het geval is door het corona virus. Sinds de uitbraak hebben mensen – min of meer genoodzaakt – het online boodschappen doen ontdekt. Geen mensenmassa’s, geen ingewikkelde voorschriften en geen gedoe. Maar wat nu? Het leven na corona?

Verschillen in sectoren

Waar een groot deel van de economie hard getroffen is door de covid-19 uitbraak, zijn er ook sectoren die juist extra kansen hebben gekregen. De online food business bijvoorbeeld, heeft een flinke impuls gekregen. Tijdens de absolute piek in april, zag menig online slager, supermarkt, visboer en wijnwinkel de omzetten omhoog knallen. Niet zo vreemd ook natuurlijk. Enerzijds was er de angst om naar de winkels te gaan. De mensenmassa’s, de voorschriften maar ook de droevig lege schappen weerhielden veel mensen ervan om hun vertrouwde route af te lopen. Het vele thuiszitten gaf bovendien ruimte voor nieuwe dingen en het net afstruinen naar boodschappen, bleek een goede invulling van tijd.

Vooral ook de luxere winkels online deden en doen het goed. In de periode dat de horeca volledig op z’n gat lag, zat er weinig anders op dan er thuis een feestje van te maken. Het waanzinnige zomerweer in die periode zorgde er bovendien voor dat het bbq vlees niet aan te slepen was. Alles bij elkaar opgeteld een logisch verhaal. Thuis uit eten werd een dingetje.

Post Corona shopping

Maar gaan we nu doen? Nu de samenleving weer een beetje normaliseert (kun je dat zo zeggen?) en we langzaam weer een beetje back in business gaan? Gaan we nu allemaal weer terug naar ons oude shopping ritueel? Onwaarschijnlijk, volgens de kenners. ‘Consumenten hebben nieuw gedrag geadopteerd’, volgens marktonderzoeker Nielsen. Eigenlijk zou je dus kunnen zeggen dat het COVID-19 virus online boodschappen doen een definitieve doorbraak heeft bezorgd. Een doorbraak die ongetwijfeld vroeg of laat was gekomen, maar die wel lang op zich liet wachten. Supermarkten hadden ‘m al veel en veel eerder verwacht.  En ook veel speciaalzaken, zoals de online slager en visboer hebben even moeten wachten op succes. Mensen vonden het op één of andere manier toch spannend om hun vlees per koerier te laten komen. Maar nu ze het gemak ervan eenmaal hebben ontdekt en gerustgesteld zijn over de voedselveiligheid ervan, lijkt het hek van de dam. En natuurlijk, de slager om de hoek wordt zeker weer bezocht. Gelukkig maar! Maar de keuze online is reuze en alle informatie is voorhqnden. Bovendien hoef je je stoel niet eens uit te komen én je zit niet gebonden aan openingstijden. Dat maakt online boodschappen doen natuurlijk wel extra aantrekkelijk natuurlijk. Wat de toekomst ons gaat brengen, moeten we nog mee maken, maar de kans is groot dat online boodschappen doen blijvend op de kaart staat.