Een financieel aantrekkelijk aanbod
Een auto kopen is duur, daar is geen weg naast. Juist daarom kiest men er steeds vaker voor een auto te importeren. De prijzen zijn veel interessanter, en dan vooral die van de Duitse auto’s. Niet alleen economisch gezien is een auto importeren aantrekkelijk, er is ook gewoon meer keuze. In het buitenland staan nu eenmaal veel meer auto’s te koop dan in Nederland. Er komt echter heel wat bij kijken. Van het transport tot de belastingen, er moet een lange weg afgelegd worden voor je de auto werkelijk bij je hebt.
Lees de kleine lettertjes
Om te beginnen moet er natuurlijk onderhandeld worden. Laat je bijstaan door iemand die ervaring heeft met onderhandelingen in het desbetreffende land. Als Nederlander zal je steeds vanuit de Nederlandse cultuur denken, wat wel eens communicatieproblemen kan opleveren. Eens je een akkoord bereikt hebt, moet er een overeenkomst opgemaakt worden. Een contract in een vreemde taal vol onbegrijpelijk juridisch jargon kan wel eens verstrekkende gevolgen hebben. Laat je ook hier door expert leiden, iemand die alle valkuilen zo uit het contract haalt. Bekijk zeker de voorwaarden in verband met de garantieperiode. Ook al laat je de auto voor de aankoop door een professional inspecteren, er kan altijd een technisch probleem opduiken.
De wagen officieel op jouw naam zetten
Het eerste deel van het traject is afgelegd. Nu moet je de auto nog in Nederland krijgen. Om problemen met douane en kentekens te vermijden, kan je best gespecialiseerd autotransport gebruiken. Je zal jezelf een hoop papierwerk besparen. In Nederland aangekomen, zal je wagen eerst door de RDW-keuring moeten om de technische staat en de identiteit van de auto te controleren. Het ingeslagen chassisnummer wordt met het chassisnummer op de autodocumenten vergeleken en er wordt nagekeken dat de auto niet op de lijst met gestolen wagens staat. Verder zal je ook belastingen moeten betalen, de zogenaamde bpm. De berekening van de bpm is erg ingewikkeld. Zoek een adviseur die je hierin kan bijstaan. Zodra de RDW-keuring en de BPM-aangifte in orde zijn, krijg je het felbegeerde kentekenpasje in de bus. Dit geef je aan een kentekenplaatfabrikant die snel mooie gele plaatjes voor je produceert.
Een geïmporteerde auto wettelijk op de Nederlandse weg krijgen is niet gemakkelijk. Toch is een auto importeren populairder dan ooit. Er bestaan tegenwoordig ook verschillende auto-importeurs die de verkoop van begin tot einde voor je regelen. Je hoeft bij wijze van spreken maar een auto uit te kiezen en wachten tot deze voor je deur staat. Maar waar komt die stijgende populariteit juist vandaan?
De dieselpaniek heeft zijn voordelen
Zoals al eerder gezegd, is het financieel aantrekkelijk een auto te importeren, en dan vooral de Duitse auto’s. Meer dan 60% van de geïmporteerde auto’s komt uit Duitsland. De Duitse wagens zijn niet alleen economisch gezien interessant, er bestaat ook een uitgebreid en jong aanbod. Met jong bedoelen we auto’s die minder dan 5 jaar oud zijn en nog geen 80.000 kilometer op de teller hebben staan.
De aantrekkelijke prijs van de Duitse wagens is het gevolg van de zogenaamde dieselpaniek. In veel Duitse steden worden de grenzen met betrekking tot fijnstof ruimschoots overschreden. Veel grootsteden worden daarom gedwongen maatregelen te treffen, namelijk door auto’s met dieselmotor uit de binnensteden te weren. De verkoop van nieuwe dieselauto’s in zo volledig ingestort in Duitsland, autorijders zijn massaal overgestapt op benzine, hybride en elektrische varianten. Het aanbod van bijvoorbeeld gebruikte dieselauto’s is hierdoor enorm gegroeid en dit zorgt vaak voor enorme kortingen.
Lage transportkosten en weinig communicatieproblemen
Naast het enorme en goedkope aanbod, ligt Duitsland natuurlijk ook vlakbij Nederland. Dit heeft dan weer een positieve invloed op de transportkosten. De maximale afstand bedraagt slechts duizend kilometer. En dan moet je al in het uiterste noorden van Friesland wonen en een wagen in het meest zuidelijke punt van Beieren staan.
Duits is, na Engels, bovendien de tweede vreemde taal in Nederland. Meer dan 70% van de Nederlanders spreekt Duits. Zo is er alvast geen taalbarrière tijdens de onderhandelingen. Met een cultuurverschil zul je wel steeds rekening moeten houden. Verder is de kwaliteit van de Duitse wegen ook goed, een stuk beter dan die in Zuid-Europa. Duitsers hebben het imago heel correcte burgers te zijn. Dit werkt een autoverkoop alleen maar in de hand, de wagens zijn immers vaak perfect onderhouden.
De risico’s: Standvastige verkopers en een verborgen onderhoudsgeschiedenis
Een auto importeren uit Duitsland heeft tal van voordelen. Er zijn, zoals steeds, ook wat risico’s aan verbonden. Zo kan je de autohistorie bijvoorbeeld moeilijk nakijken. In Duitsland bestaat er niet zoiets als een openbaar kentekenregister. Je zal het (digitaal) onderhoudsboekje uitgebreid en in detail moeten doornemen om absolute zekerheid te krijgen over de kilometerstand en een eventueel schadeverleden. Verder is het in Duitsland niet de gewoonte veel te onderhandelen. Autoverkopers gebruiken vanaf het begin hun beste prijs om te verkopen en wijken daar niet van af.
In het algemeen wordt er niet veel aandacht aan deze twee nadelen geschonken. De talloze voordelen compenseren de risico’s ruimschoots en Duitse auto’s blijven zo aan populariteit winnen.
Private lease voor wie liever maandelijks betaalt
Ook al is het importeren van auto’s financieel aantrekkelijk, je hebt er een kapitaal voor nodig. Heb je nauwelijks of geen spaarbedrag beschikbaar, kan je voor private lease kiezen. Private lease betekent dat je als particulier met een nieuwe auto tegen een vast maandbedrag rondrijdt, zonder dat de wagen van jou is. Het grote voordeel is dat, behalve de brandstof, parkeerkosten en eventuele boetes, alle kosten in het maandbedrag inbegrepen zijn. Zo hoef je je geen zorgen meer te maken over reparaties en onderhoud.
Op basis van financiële en persoonlijke informatie wordt er een lease-plan opgesteld. Je bepaalt zelf hoe lang je de auto wil en hoeveel kilometers je maximaal zal afleggen. Loopt je leaseperiode ten einde, kan je de auto inruilen en een nieuwe kiezen. Dé oplossing om zonder schulden van een nieuwe auto te genieten!