Wie voor een bedrijf werkt, heeft vast wel eens met relatiegeschenken te maken gehad. Misschien heb je ze zelf gekregen, weggegeven of ingekocht. Relatiegeschenken zijn een investering die relatief klein is als je kijkt naar andere reclamemiddelen. Want reclame is eigenlijk wat het is. Reclame, maar dan nog wel een stap verder. Het is het enige soort promotie waar iemand ‘dankjewel’ tegen zegt. Waar mensen écht blij van worden. En dán is het effectief. Hoe zorg je voor een relatiegeschenk dat echt een positief effect teweegbrengt? Door het juiste te kiezen. Wij helpen je daarbij!

Bruikbaarheid

Relatiegeschenken mogen dan relatief een kleine investering zijn, het is en blijft een investering. Het moet het daarom wel waard zijn. Een relatiegeschenk is een attentie voor een ander, maar tegelijkertijd een middel voor jou om je merk te laten zien en associaties positiever te maken. Een stukje eigenbelang zit er dus altijd bij. Een relatiegeschenk is effectief als hij bruikbaar is. ‘Bruikbaar’ kunnen we hier wel zien als het toverwoord. Een product dat gebruikt wordt, wordt gezien, onthouden en als positief ervaren. Wat bruikbaar is, verschilt natuurlijk per persoon. Een fles wijn is voor een wijndrinker bruikbaar, maar werkt averechts bij mensen die niet drinken, om maar een voorbeeld te geven.

Bekers en mokken

Er zijn wel relatiegeschenken die voor haast iedereen bruikbaar zijn. Zo is bekers bedrukken voor de meesten wel een leuke optie. Een mooie mok bijvoorbeeld. Haast iedereen drinkt wel eens koffie of thee of gaat om 4 uur voor een soepje. Maar ook bekers voor onderweg vallen vaak in de smaak. Veel mensen zijn tegenwoordig gehaast en reizen veel met het OV of de auto. Er zijn bijvoorbeeld koffiebekers te vinden voor onderweg, in allerlei kleuren, soorten en maten.

Denk ook aan je eigen mensen

Je kunt met een relatiegeschenk je merk goed naar de buitenwereld uitdragen. Maar binnen het bedrijf valt er ook veel te halen. Trots, saamhorigheid, dankbaarheid… Daarom is het handig om hiermee ook aan personeel te denken. Je kunt hen af en toe verrassen met een leuke weggever, maar je kunt ook zorgen voor verschillende faciliteiten, bedrukt met jouw logo. Zo kom je professioneel over op je personeel én op bezoekers. Al laat je bierglazen bedrukken voor de vrijdagmiddagborrel. En ook voor je eigen personeel kun je bekers en mokken bedrukken, voor op kantoor. Super bruikbaar!

Kwaliteit boven kwantiteit

Uit onderzoek blijkt dat mensen graag iets krijgen van relaties en hun werkgever. Maar het moet wel iets kwalitatiefs zijn. Prulletjes zoals pennen die er na een paar keer schrijven mee ophouden of anti-stressballetjes waar ze eigenlijk niets mee doen, werken averechts. Daarentegen kun je giveaways zoals pennen prima inzetten, samen met bijvoorbeeld notitieboekjes of desk organizers. Als het maar kwaliteit is. Pennen zijn immers altijd wel nodig en zijn bovendien erg effectief omdat ze gemiddeld bij 7 eigenaren terechtkomen.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *