Uitzendbureaus staan dit jaar meer dan ooit in de picture. In de huidige arbeidsmarkt is er een toenemende behoefte aan flexibiliteit, maar ook groeit het aantal sollicitaties naar uitzendbanen drastisch. De balans tussen vraag en aanbod Wat een bureau in grote lijnen kan betekenen, is doorgaans wel bekend, maar wat zijn nu exact de voordelen? In welke situaties kiest u ervoor om niet zelf personeel in dienst te nemen? Wij nemen de grootste vijf voordelen door

2. De keuze is reuze

Een professioneel, groot uitzendbureau heeft een database van wel tienduizenden werkzoekenden. Dit is de eerste bron waaruit zij putten om uw vacature te vullen. Het kan daarom raadzaam zijn om voor de landelijke uitzendbureaus te kiezen, vooral wanneer u wilt dat een medewerker per direct start. Realistisch gezien kan bij een gedegen bureau de eerste kandidaat morgen al starten.

Dit kan ook lonen wanneer u zeer specifieke eisen aan de kandidaat stelt. Via de eigen vacaturebanken en netwerk gaat het uitzendbureau actief werven voor de meest geschikte match. Het uitzendbureau maakt de voorselectie en spreekt de beste sollicitanten in persoon. Hierna kiest u zelf uit het scala cv’s wie u persoonlijk op gesprek wilt hebben. De grotere bureaus zoals XL Studenten Uitzendbureau werken tevens op een “no cure no pay” basis, waarbij u enkel betaalt als een kandidaat is gestart. Er kleeft hierdoor geen risico aan.

2. U bent niet de formele werkgever

Een uitzendbureau regelt het contract van een uitzendkracht. Uitbetaling van het salaris, ziekteregistratie, opstellen van het rooster en verlofaanvragen: alles wordt door het bureau geregeld.

Voor de flexkracht levert dit ook voordelen op: zij hebben via het bureau een gigantisch netwerk van banen voor zich. Zij zijn zelf in controle bij welke opdrachtgever zij werken en kunnen na ondertekenen van het contract per direct bij honderden organisaties aan de slag.

3. Ziekte zorgt niet voor kosten

Hierop voortbordurend houdt dit ook in dat ziekteverzuim voor rekening van het uitzendbureau komt. Dit geldt niet enkel voor de administratieve afhandeling, maar ook voor de kosten. In een reguliere situatie moet u als bedrijf een zieke werknemer tot 2 jaar lang doorbetalen. Deze lasten vallen nu op de schouders van de uitzendorganisatie.

4. Flexibiliteit

Pieken en dalen horen er in de meeste branches bij. Vooral in de huidige arbeidsmarkt kan het lastig te voorspellen zijn hoe de komende periode er uit gaat ziet en welke bezetting van personeel hierbij nodig is.

Komt er een piek? Bij een uitzendbureau staat er morgen al tijdelijk personeel bij u op de stoep. Valt het tegen? Dan kunt u dat aangeven en stopt u de werkovereenkomst. Uitzendkrachten zijn tenslotte onder contract bij het uitzendbureau zelf. Na stopzetten van een dienst schakelen zij met de kracht om een nieuwe match te vinden. Oftewel, u bent zelf in controle van de personeelsinzet. U betaalt per gewerkt uur.

5. Geen administratieve rompslomp

Papierwerk hoort nu eenmaal bij bedrijfsleven. Indien u een uitzendbureau inhuurt, wordt dit onderdeel voor u overgenomen. Zij regelen zaken als loonstroken, vakantieroosters, jaaropgaven en werkbriefjes. De enige rol die u heeft, is het ondertekenen van de eenmalige offerte en het wekelijks controleren van de gewerkte uren. Bij een modern bureau, verloopt dit volledig digitaal.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *